Missie

Viapass is de interregionale overheidsentiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens beheert en coördineert voor de 3 gewesten in België.

Viapass garandeert de gelijke behandeling van elke weggebruiker en zorgt ervoor dat de kilometerheffing correct wordt geïnd en volledig wordt doorgestort aan de tolheffers en laat hen toe om hun mobiliteitsbeheer en de weginfrastructuur te verbeteren. Viapass deelt zijn kennis en expertise met al zijn partners.

Visie

Viapass wil topdiensten leveren door de Europese referentie te zijn voor het betollen van het gebruik van de wegeninfrastructuur.

Als entiteit willen we permanent innoverende technologieën onderzoeken. Wij engageren ons om nieuwe oplossingen voor rekeningrijden te bepleiten, te promoten en te testen. Wij willen de baken zijn in interoperabiliteit en standaardisatie.

Onze kernwaarden

Jaarverslagen

Voor meer uitgebreide informatie nodigen we u uit ons jaarverslag te raadplegen. In overeenstemming met ons transparantiebeleid geven we een gedetailleerd overzicht van onze activiteiten, resultaten en vooruitzichten. U vindt er een analyse van onze prestaties, de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden en de initiatieven die we ondernomen hebben om ze te overwinnen.

Raadpleeg onze jaarverslagen

2014

2014

2014

2015

2015

2015

2015

2016

2016

31 januari 2014

Het Samenwerkingsakkoord dat aan de basis en vormgeving ligt van de kilometerheffing wordt gesloten tussen de 3 Gewesten.

17 juli 2014

Het Belgisch Staatblad publiceert de statuten van Viapass.

21 juli 2014

Skyways wordt herdoopt tot de vennootschap naar Belgisch recht Satellic, welke ook de DBFMO overeenkomst met Viapass zal tekenen op 25 juli 2014.

Zomer 2015

Heel de zomer wordt hard gewerkt aan de openstelling voor EETS providers, en geschreven aan het Toll domain statements of zgn. Tolgebiedverklaringen.

12 augustus 2015

Alle decreten en ordonnanties betreffende de kilometerheffing worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

16 september 2015

De eerste plenaire EETS meeting wordt gehouden. Iedere EETS dienstaanbieder die dit wenste, kon aanwezig zijn. De volledige technische bepalingen uit het Toll domain statement konden (onder NDA) worden verkregen

1 oktober 2015

De infrastructuur moest klaar zijn, en er wordt aan de gebruikers de gelegenheid geboden voor de registratie van OBU’s. Wie alvast een tolkastje wil hebben en er 6 maanden mee wil experimenteren (zonder tol te betalen) kan dit vanaf nu doen.

Januari 2016

De Tolgebiedverklaringen met de algemene bepalingen worden gepubliceerd in 4 talen.

1 april 2016

Start van de kilometerheffing in België

Historiek

Op 21 januari 2011 sloten de drie Gewesten van België, Vlaanderen, Brussel en Wallonië, een Politiek Akkoord over de hervorming van de verkeersfiscaliteit. In plaats van het bezit van een voertuig wilde men het gebruik ervan belasten. Daarom werd een plan uitgetekend voor een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dit akkoord zou resulteren in een samenwerkingsakkoord in 2014 en een decretale omkadering in 2015 voor de effectieve invoering van de Kilometerheffing voor vrachtwagens zoals we die kennen sinds 1 april 2016.

Meer informatie...

Raad van Bestuur

Vlaanderen

Bart Dewandeleer

(Ondervoorzitter)
Erwin Aerts
Anneleen Schutijzer
Maarten Van Onckelen
Luc Daelmans

(Regeringscommissaris)

Brussel

Brigitte Pinte

(Vice-President)
Eric Cooremans
Isabelle De Visscher
Alain Embrechts

(Regeringscommissaris)
Lucas Demuelenaere

Wallonië

Didier Antoine
(Regeringscommissaris)
Jean Luc Gosselin 
Simon Lacroix 
Layla Bouazza
David Verzwymelen 
 
 

Viapass

Johan Schoups,
de Administrateur-generaal van Viapass, is lid van de Raad van Bestuur met raadgevende stem.